Ga naar de inhoud

Peutergroep

In samenwerking met CalimeroKidz hebben we 3 ochtenden per week een peutergroep die qua thema en identiteit aansluit bij onze school.
Kinderen vanaf 2.5 jaar kunnen zo alvast wennen op De Wierde. De peutergroep is er op dit moment op dinsdag, woensdag en vrijdag van 08.30 – 11.45 uur.
Benieuwd of er nog plek is voor jouw kind? Bel met CalimeroKidz: 0595-208003.

Samenwerking met Calimerokidz

We hebben een prachtige samenwerking met Calimero Kidz. Zij bieden in ons schoolgebouw voor- en naschoolse opvang van 07:00 – 08:15 uur en van 14:30 – 18:00 uur. Ook hebben we 3 ochtenden per week een peutergroep. Calimero Kidz is zelf geen christelijke organisatie maar houdt rekening met onze identiteit als het gaat om het aanbod. Medewerkers van Calimero Kidz krijgen ook de mogelijkheid de Kanjertraining te volgen met het middagpauzeteam van De Wierde.

Betekenisvol onderwijs

Betekenisvol leren staat in de onderwijsvisie Ontwikkelings Gericht Onderwijs (OGO) centraal. Het gaat in OGO om betekenisvol leren in dubbele zin.
Enerzijds gaat het altijd om het leren van een maatschappelijk betekenisvolle inhoud, anderzijds maakt de leerling daarbinnen ook keuzes die voor hem persoonlijk betekenis hebben en bijvoorbeeld passen bij zijn interesses of belangen van dat moment.
Wij willen onderwijs bieden wat kinderen nieuwsgierig maakt, waarbij ze betrokken zijn omdat thema’s en opdrachten aansluiten bij de belevingswereld en de ontwikkeling van de kinderen.

Talentonderwijs

Op De Wierde willen we alle kinderen de kans geven hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook sociaal emotioneel en op andere interessegebieden. Te denken valt aan: sport, natuur, kunst & cultuur, techniek, enz. We willen graag een passend aanbod voor ieder kind, waarbij alle talenten van kinderen worden gewaardeerd en ontwikkeld! Wil je meer weten? Dat kan hier!

Basisvaardigheden

Rekenen, Taal en Burgerschap zijn belangrijke thema’s in het onderwijs.
Goed kunnen rekenen, lezen en schrijven draagt bij aan het innemen van je plek als mens in deze samenleving.

Wat betreft het rekenonderwijs werken we bij de kleuters vanuit de leerlijnen Jonge Kind gekoppeld aan het thema,
aangevuld met Met Sprongen Vooruit.
In groep 3/4 werken we met Met Sprongen Vooruit en Snappet rekenen, waarbij we waar mogelijk zo veel mogelijk handelend rekenen.
Groep 5 – 8 werkt met Snappet rekenen (digitaal) en heeft ook de materialen van Met Sprongen Vooruit beschikbaar.

Taalonderwijs gebeurt bij de kleuters zoveel mogelijk thematisch met de leerlijnen Jonge Kind als uitgangspunt.
In groep 3/4 koppelen we waar mogelijk het taalonderwijs ook aan het thema, maar maken we ook gebruik van methoden die ondersteunend zijn.
Bij taalonderwijs moet je niet alleen denken aan lezen.
Taalonderwijs bestaat uit mondelinge taalvaardigheid, woordenschat, beginnende geletterdheid, (voortgezet) technisch lezen,
begrijpend lezen, stellen, jeugdliteratuur, taalbeschouwing en spelling.
In groep 5 – 8 zijn veel van deze domeinen geïntegreerd in de methode Blink Lezen waarbij ook weer thematisch wordt gewerkt.
Deze methode sluit ook weer aan op Blink geïntegreerd. Voor spelling maken we gebruik van de methode Staal versie 2.

We willen onderwijs geven vanuit een visie op de brede ontwikkeling van kinderen.
Burgerschapsonderwijs is binnen deze visie een integraal onderdeel van ons reguliere onderwijs (dat naast kwalificatie ook gericht is op socialisatie en persoonsvorming). Veel doelen die gesteld zijn voor Burgerschapsonderwijs worden aangeboden in de Kanjertraining, Blink geïntegreerd en Levend Water.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen de basiswaarden van onze samenleving eigen maken: hoe gaan we met elkaar, wat verwachten we van elkaar?
Een veilige plek voor onze kinderen is ons uitgangspunt, we voeren hier in alle groepen (passend bij de leeftijd) gesprekken over met de kinderen.
Wij dragen bij aan sociale en maatschappelijke vaardigheden (kennis, houding en gedrag) die kinderen nodig hebben om goed samen te leven en
goed om te gaan met diversiteit.  

Bijbelonderwijs

In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de lijn door de bijbel vanuit De Bijbel voor Jou. In groep 3 – 8 maken we gebruik van de methode Levend Water.
Naast ongeveer 3 bijbelverhalen per week leren de kinderen nieuwe liederen, maken ze verwerkingen bij de bijbelverhalen en is er tijd om met elkaar door te praten over een verhaal. Maar hier houdt het bij ons niet op: dat we christen zijn is verweven in ons onderwijs. Door de dag heen zijn er regelmatig momenten dat we stilstaan bij onze christelijke identiteit. Ook is er aandacht voor de Christelijke feestdagen, hebben we vieringen, thema-openingen en een jaaropening en sing-out. Bijbelonderwijs is inhoud van onze identiteit. Wil je daar meer over lezen? Kijk dan hier!

Kanjertraining

Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen tot leren komen en leerkrachten goed lesgeven. Wij kiezen voor de Kanjertraining omdat wij de sociale veiligheid belangrijk vindt en een prettig schoolklimaat voor kinderen willen stimuleren. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).

Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden.
Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking tussen school en thuis. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Meer lezen over een veilige school voor onze kinderen? Dat kan hier!

Bewegen (en leren)

Op De Wierde hebben we aandacht voor bewegend leren en buiten leren. Tijdens de lessen zorgen we er voor dat kinderen minimaal 30 minuten per dag bewegend leren of een buitenlesactiviteit krijgen. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegend leren werkt! Voldoende beweging heeft namelijk niet alleen een positief effect op de fysieke, maar ook op de mentale gezondheid van kinderen. Het integreren van beweging voor, tijdens en na het leerproces zorgt ervoor dat er nieuwe stofjes (verbindingen) worden aangemaakt in de hersenen. De lesinhoud blijft beter hangen en kinderen zich beter kunnen concentreren. Waardoor de schoolprestaties verbeteren en er zelfs een leerwinst kan worden behaald.

Geïntegreerde ‘pauze’

Ontwikkelt een kind ook tijdens de pauze? Uiteraard zou je zeggen. Of misschien wel: Juist dan! Met die gedachte in het achterhoofd is het vreemd als ‘pauze tijden’ niet worden gerekend tot leer/les tijd. Daarom kiezen wij ervoor om de pauze voor het grootste gedeelte te integreren in ons lesprogramma. Kinderen van groep 3 – 8 kunnen meerdere dagen per week kiezen wat ze op dat moment gaan doen: Buiten spelen, lekker lezen, tekenen, schaken, judo, sporten, een gezelschapsspel of een andere activiteiten die op dat moment wordt aangeboden. Door het moment tussen de middag weer wat ruimer te houden zorgen we er voor dat iedereen kind kan ontspannen, maar ook de leerkrachten! Zo stimuleren we de effectiviteit van het middagprogramma.

Pilot Tijd voor Toekomst

Sinds januari 2023 doen wij als school mee met de Pilot Tijd voor Toekomst. Passend bij onze visie op onderwijs biedt deze pilot ons heel veel kansen als het gaat om een breed aanbod voor ieder kind. We zetten in op kunst & cultuur door theater en muzieklessen, een professionalisering van onze talentmiddag en mede door deze pilot lukt het ons om in de pauze van de leerkrachten een uitdagend aanbod te bieden aan de kinderen.
Uitgangspunt van de pilot is:
Samen met partners, scholen en lokale aanbieders creëren we tijdens de verrijkte schooldag gelijke kansen voor alle Groningse kinderen, ongeacht hun woonplaats of achtergrond. We helpen hen hun omgeving en zichzelf te ontdekken, waardoor verborgen talenten zichtbaar worden. Dit extra steuntje in de rug geeft hen de kans om zich te ontwikkelen en hun dromen waar te maken.

Design & ontwikkeling door Frissekom