Nieuws uit groep 3: Alles heeft een kleur!

Kleuren, kleuren, allemaal kleuren…

Het begin van een lied wat we veel gezongen hebben de afgelopen weken.
Sowieso zingen we graag! Genieten hoor, 18 kinderen die echt mooi kunnen zingen samen.  Na de herfstvakantie zijn we gestart met het nieuwe thema. En nu is het al weer afgerond. Nodig tijd voor een terugblik.

We zijn gestart met het bezoek van een kunstenaar, nou ja… 
Het was juf Hoekzema die verkleed als kunstenaar langs kwam.
Ze had van alles bij zich waardoor wij moesten raden waar we over
zouden gaan werken.
Dat het met kunst, schilderijen en verf te maken had
hadden we al snel in de gaten. 

Hoe werkt een kunstenaar eigenlijk? Om daar achter te komen zijn we bij de kunstgalerie en lijstenmakerij in Warfhuizen geweest. Daar hebben we allerlei soorten kunst bekeken: schilderkunst, maar ook veel beeldhouwkunst. En wat heel leuk was is dat er daar heel veel soorten lijsten gemaakt kunnen worden voor om de schilderijen.

Met alle verzamelde informatie konden we op school de hoeken inrichten: een kunstatelier en een kunstkleurenwinkeltje. Kinderen in de huishoek of het atelier gingen naar de winkel om spullen te kopen waarmee ze gingen knutselen, verven, enz. Er was van alles te koop: verf, stiften, rollers, stickers, echte schilderdoeken. De winkel zag er heel mooi en kleurrijk uit.
Het thema kreeg dan ook de naam: alles heeft een kleur!

Als school hebben we meegedaan met de kunstweken. Wij hebben ons verdiept in Keith Haring. Daar hebben we kunstwerken van nagemaakt, teksten van gelezen en werkbladen over gemaakt. De kunst hebben jullie thuis al kunnen bekijken in onze eigen expositie op internet.

Tijdens dit thema waren er ook heel veel feesten:
verjaardagen, Sint Maarten, het letterfeest met een echt diploma, Sinterklaas en natuurlijk Kerst.
Kunst en kleuren konden we zo mooi combineren met allerlei feesten die we gevierd hebben.

Het thema hebben we afgesloten met een expositie. Daar hebben we veel kunst tentoongesteld en mensen rond geleid. Natuurlijk waren onze thema boeken daar ook te zien. Sjonge, wat hebben we weer veel geschreven, gelezen en gemaakt wat allemaal met het thema te maken heeft.

We hebben nu alle letters geleerd, daarom hebben we een letterdiploma gekregen.

Natuurlijk blijven we ‘de lastige’ herhalen.
Maar de nadruk ligt nu echt op het lezen van woordjes en teksten.
Woordjes trainen is niet altijd het leukste om te doen, maar nu we als groep daar wekelijks een doel voor afspreken zijn de kinderen veel gemotiveerder en enthousiaster om het te halen. Door nu elke dag ongeveer 10 minuten te trainen gaat het lezen echt steeds beter.
Heel leuk om te zien, ook als de kinderen zelf door hebben dat ze al beter woorden en soms al hele zinnen kunnen lezen. We proberen bij het maken van de teksten steeds in verschillende niveaus de teksten te maken. Daarbij past de inhoud dan bij het thema maar kan iedereen op eigen niveau lezen. De kinderen met de moeilijke tekst lezen het dan vaak nog even aan de anderen voor zodat we allemaal de inhoud weten en samen de moeilijke woorden en betekenissen bespreken.

Met rekenen gaan we als een speer! Wat werkt het fijn met onze doelenkaart. De meeste vaders en moeders hebben het al eens gezien, bijvoorbeeld met de ouderochtend. Aan het begin van een blok bekijken we vast wat we makkelijk vinden, wat we al een beetje kunnen of wat we nog moeilijk vinden. Dan weten we gelijk waar je nog uitleg nodig hebt of wanneer dat niet perse meer hoeft. Zo kunnen we alle kinderen helpen waar nodig, maar oefenen we ook niet meer dan nodig als we dingen al heel goed kunnen. Dan kunnen we beter wat andere dingen vast gaan oefenen met rekenen. Aan het eind van het blok kijken we weer hoe het er voor staat en geven we op de doelenkaart aan hoe we vooruit gegaan zijn! De kinderen weten precies waar we aan werken en kunnen steeds beter benoemen wat ze nog lastig vinden en wat al heel goed gaat.
Na de kerstvakantie beginnen we met klokkijken, we oefenen verder met sprongen van 2,5 en 10 en we gaan steeds meer oefenen met het automatiseren (sommen snel weten, zonder bijv. je vingers).
Op ons doelenbord staat precies waar we mee bezig zijn!

Als het gaat om ‘wij samen’ hebben we veel geoefend op het leren van de namen, want die vergeten we nog wel eens. Dat gaat steeds beter.
Na de kerstvakantie willen we oefenen om beter op onze stoel te zitten. We zitten nu af en toe op de tafel, liggen op onze rug, wippen of …
bedenk nog maar meer leuke varianten.
Met het werken willen we graag een goede zithouding aanleren.
Dat gaat vast lukken!

Zo lezen jullie wel dat we veel leuke dingen
leren met het thema en daarbuiten.
Nu hebben we eerst lekker vakantie.
Tot ziens in 2017!